Sunday, December 14, 2008

Fika! Laos


Min dotter frågade mig en gång vad jag egentligen har för hobby. När jag inte svarade med detsamma sa hon "dricka kaffe!" och nog hade hon rätt, en god kopp kaffe är något av det bästa jag vet. Gott kaffe kan man hitta både här och där men om man har lite längtan efter något svenskt och man samtidigt befinner sig långt borta i Laos vad gör man då? Fikar på Scandinavian Bakery så klart! Här finns både gott bröd, bullar, smörgåsar, baguetter, kanelbullar och småkakor men även gamla trotjänare som dammsugare, semlor och rulltårta. Mandelmassan görs på cashewnötter och i disken kan man även köpa svensk godis som gelé hallon och lakritssnören. Sune Wissmar från Järfälla heter mannen som öppnade bageriet (det första europeiska) i huvudstaden Vientiane 1994. För inte så länge sedan öppnades filialen i Luang Prabang och nyligen startade hans son Daniel Swedish Pizza and Baking House i Vientiane. Tillsammans har de 90 anställda, bara det ett beundransvärt och nyttigt sätt att hjälpa lokalbefolkningen med välbehövd sysselsättning och arbetstillfällen.  
När jag nyligen var i Luang Prabang med en grupp beställde jag en födelsedagstårta till Annica som fyllde 50 år samma dag vi anlände. Självklart dekorerades den mumsiga tårtan med en födelsedagsgris!

Adress: 
Scandinavian Bakery finns på 74/1 Phangkham Road i Vientiane (tel+856 21215199) och mitt i stan på Sissavong Road i Luang Prabang.

email: scandi@laopdr.com

1 comment:

  1. Ja, det är goda bullar på Scandinavian Bakery.
    Swedish Pizza & Baking House har flera butiker i Laos, lokalbefolkningen älskar verkligen pizzorna.

    ReplyDelete