Monday, May 9, 2011

Assignment 3 Malmfälten: Konst på distans SHADOWS


Head of a Terracotta Warrior statue. Black gel pen, Chinese ink.
Aralia
Pencil and charcoal.
Pencil, Chinese ink.

SHADOWS

Här skulle vi lära oss att lägga skuggor på rätt ställe och på ett realistiskt sätt. I Chengdu vintertid finns knappast skuggor då det finns nästan inget ljus! Hela belysningen i Chengdu under vintern är grått, grått, grått. Överhuvudtaget finns det ont om starkt ljus i denna sänka som vi bor i, hela året om finns ett gråvitt distäcke över himlavalvet. Enbart mjuka skuggor blir det om ens det. Det finns ett talesätt här som säger att när solen äntligen skiner och bryter igenom molntäcket och diset då skäller hundarna då dem blir rädda för sin egen skugga, för den har de aldrig sett och tror att det är en annan mycket större hund.

Jag kämpade så att hitta skuggor. Terrakottasoldaten fick bli med stark konstgjord sidobelysning. Läraren tyckte jag kunnat öka med ännu mer svärta på högersidan. Håller med. Jag ville koncentrera mig på ansiktet med de stela ögonen och kraftiga dragen (det är en staty). Det var roligt att förstärka ljuset med det kraftiga tusch som är så härligt svart.

Paraplyaralian står ett fönster och när jag tecknade bilden spelade ett fint skuggparti över golvet. Den ville jag fånga. Även bladens skuggor. Nu blev kanske inte skuggan vad jag velat och läraren Nina har berättat så trevligt hur jag kan mörka lite här och var så blir bilden lite bättre men jag är faktiskt ganska nöjd med den. Det är första gången jag har tecknat en växt utan att förhäxas av alla löv och pinnar och grenar som "står i vägen" och rör till det för mig. Jag var helt slut efteråt men glad!


I samma veva gjorde jag den tredje bilden där fönsterräckenas skugga spelade över golven. Samma paraplyaralia från sidan. Nina lade märke till att jag har vänt den ena skuggan, tänkte inte alls på det själv! Det fanns en stolpe bakom skuggan som jag inte ville ha med och då ritade jag tydligen utan att tänka hur arabesken var vänd. Roligt!

No comments:

Post a Comment