Monday, May 9, 2011

Assignment 4 Malmfälten: Konst på distans COMPOSITION

Ammonites, Chinese ink and pencil
Tools, with background, pencil, graphite stick.
Tools without background, pencil.

COMPOSITION

Ammoniter
Nu var det komposition vi skulle träna så jag valde en lite snabbare metod att få fram en bild - tusch. Visserligen har jag inte bemödat mig med att i detalj gå in och jobba med skuggorna men jag tycker att jag har fått fram form och struktur någorlunda tillfredsställande. Jag tecknade först i blyerts och hade enormt svårt att få till ellipserna. I första vändan låg alla "toppar" felskruvade! Genom att titta och måtta och titta och titta och titta blev det äntligen klart. Det är två olika ammonitfossiler jag tecknar, varav den första avviker från de följande fyra. Kanske avviker den lite väl mycket. Jag tycker om svärtan och snabbheten i tusch. Men det sitter där den sitter och det finns inte mycket man kan göra åt det när den väl sitter där.

Verktyg

Två versioner, en innan jag lade in bakgrunden och en efteråt. Jag föredrar den häftigare bakgrunden för den förankrar föremålen bättre och förstärker formerna tycker jag. Jag tycker också den får verktygen att vibrera lite som om de jobbade, åtminstone hamrarna. Jag tycker jag kunde vågat mera och tecknat verktygen från en lägre vinkel med enpunktsperspektiv men jag fegade. Läraren tyckte bäst om bilden utan bakgrund.


No comments:

Post a Comment